Charakterystyka trasy: połowa trasy drogami asfaltowymi* zabytkowe pałace i kościoły
z najcenniejszym w Chlastawie* kuźnia – skansen w Koźminku*

Wycieczkę rozpoczynamy w Świebodzinie na rynku starego miasta. Kierujemy się na wschód, jedziemy ulicą Poznańską, mijamy wiadukt drogowy. UWAGA, będziemy jechać klika kilometrów poboczem drogi o bardzo dużym natężeniu ruchu pojazdów. Po kilku kilometrach widzimy z lewej strony przydrożny zajazd. Tuż za nim jest duży, dobrze zachowany obiekt średniowiecznego grodziska (widoczny kopiec, fosa i obwałowania). Jeśli chcemy je zobaczyć – ostrożnie przekraczamy jezdnie, jeśli nie, to skręcamy w prawo, jedziemy w kierunku widocznych w oddali zabudowań Kupienina. Zatrzymamy się tam i zobaczymy dobrze odnowiony i zagospodarowany folwark Kupienino.

Przejeżdżamy przez tory kolejowe. Dotarliśmy do kolejnej miejscowości, która zaciekawi nas zabytkami jakimi jest XIX-w. pałac i kościół o interesującej architekturze. Za nami ostatnie zabudowania Ojerzyc, dalej droga prowadzi wśród pól, z prawej strony widzimy komin i zabudowania po byłej cegielni, jakich było kilka w okolicy. Zbliżamy się do Szczańca, miejscowości o wielowiekowej przeszłości, mijamy park z bystro płynąca Ulubienicą, pałac i zabytkowy kościół. Z centrum, obok szkoły, jedziemy w kierunku wsi Dąbrówka Wlkp. Za ostatnimi budynkami wsi droga asfaltowa przechodzi w drogę gruntową. Otacza nas rozległa przestrzeń łąk. Przy moście nad rzeką Obrą Leniwa możemy odpocząć. Za chwilę, w pobliskim lesie, widzimy samotnie stojący dom, za nim na rozstaju dróg obieramy kierunek w lewo. Poruszamy się leśnym duktem. Po obu stronach są nasypy i pozostałości po magazynach wojskowych z lat I wojny światowej.

Ponownie jedziemy po drodze asfaltowej, mijamy budynki Technikum Leśnego, jedziemy prosto do wsi Rogoziniec, lub skręcamy w kierunku osady Depot na dłuższy odpoczynek przy strzelnicy bractwa kurkowego (jest tam miejsce na ognisko).Obieramy kierunek w prawo. Po kilku kilometrach we wsi Dąbrówka Wlkp., mijamy duży pałac i staw. Wieś znana jest z walki o polskość tych ziem, jest tu także sala tradycji. Miejscowość znana również z zespołu śpiewaczego kultywującego stare tradycje i pieśni zachodniej Wielkopolski.

Zbąszynek to najmłodsze miasto w regionie powstałe niespełna 80 lat temu (wybudowany w latach 20. XX w.). Przy głównej ulicy widzimy zabytkowy parowóz – pewien rodzaj pomnika, symbolizujący silne związki miasta z kolejnictwem. Po zwiedzeniu miasta jedziemy w kierunku Chlastawy, by odwiedzić gospodarną wieś i zobaczyć piękne wnętrza drewnianego kościoła z 1637 r. oraz stojącą obok dzwonnicę (aby obejrzeć kościół kontaktujemy się z sołtysem, budynek nr 10 obok).

Przebyliśmy połowę trasy, czas na odpoczynek, zagospodarowane miejsce obok kościoła zaprasza. Kolejny odcinek szlaku prowadzi do miejscowości Kręcko, po drodze miniemy wieś Kosieczyn, zobaczymy drewniany kościół. Jadąc z górki docieramy do rezerwatu przyrody Kręcki Łęg (tuż za mijanym wiaduktem kolejowym). Rezerwat to zachowany naturalny las z rosnącym w nim drzewostanem terenów wilgotnych i podmokłych.

Mijając Kręcko dojeżdżamy do miejscowości Koźminek, tu atrakcją turystyczną jest pracująca do dnia dzisiejszego kuźnia. Rzemiosło w dzisiejszych czasach rzadko spotykane. Możemy popatrzeć na pracę kowala i oglądać stare, wiekowe narzędzia. Na północ od wsi jest grodzisko, które w czasie prac melioracyjnych przecięto na połowę (jedna część jest w gminie Szczaniec, a druga w gminie Zbąszynek). Podobne grodzisko jest za torami kolejowymi nad brzegiem rzeki Obra Leniwa.
            Do zakończenia wycieczki mamy coraz bliżej. Z Koźminka jedziemy przez Opalewo do Smardzewa. Tu możemy obejrzeć popadające w ruinę zabudowania dworskie. Następnie jedziemy przez wieś Jeziory, mijamy ładnie odnowiony kościół. Po kilku kilometrach docieramy do Lubinicka. Warto zobaczyć z trasy, na zalesionym wzgórzu stoi mały zameczek. Szkoda, że niszczeje. Natomiast w środku wsi musimy koniecznie obejrzeć bardzo dobrze zachowany i zadbany pałac z otaczającym go parkiem. Z niego wyruszamy polną drogą, by ze wzniesienia podziwiać panoramę miasta Świebodzin z jeziorem Zamkowym w tle (uwaga przy przekraczaniu drogi asfaltowej). Jesteśmy w Świebodzinie, kończymy całodniowa wycieczkę.